وبلاگ

راهنمای جامع کاشت نهال میوه

کاشت نهال میوه سرآغاز سفری لذت بخش و پربار برای رسیدن به طعم شیرین میوه های باغ خودتان است. در این راهنمای جامع از نهالستان آرال نهال مراحل کاشت نهال میوه را به صورت گام به گام به شما آموزش می دهیم تا بتوانید با خیالی آسوده به کاشت و پرورش درختان میوه خود بپردازید.

انتخاب نهال مناسب

اولین و مهمترین گام در کاشت نهال میوه، انتخاب نهال مناسب بر حسب شرایط اقلیمی منطقه، نوع خاک و سلیقه‌ شما است. نهالستان آرال نهال با ارائه طیف گسترده ‌ای از انواع نهال‌های میوه، از جمله سیب، گلابی، هلو، زردآلو، گیلاس، آلبالو، انگور، و گردو به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را برای باغ خود داشته باشید. در صورت نیاز می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
توجه به نکات زیر در انتخاب نهال مناسب الزامی است:

  • منطقه‌ سکونت

هر نوع میوه نیازمند شرایط خاص آب و هوایی است تا رشد مطلوبی را داشته باشد. به عنوان نمونه درختان زردآلو و هلو نیازمند آب و هوای گرم و آفتابی، و درختان سیب و گلابی نیازمند آب و هوای معتدل و خنک هستند.

  • نوع خاک

درختانی مانند گردو در خاک های حاصلخیز و عمیق بهترین رشد را دارند، در حالیکه درخت انجیر در خاک های شنی و کم آب به خوبی رشد می کند.

  • سایز نهال

سایز نهال عامل دیگری است که در انتخاب نهال تاثیر بسزایی دارد. نهال های جوانتر انعطاف بیشتری برای سازگاری با محیط دارند، اما زمان باردهی در این نهال ها بیشتر است.

  • سلامت نهال

نهالی سالم است که عاری از هر گونه آفت، بیماری و آسیب دیدگی باشد. دارای ریشه های قوی و گسترده بوده و ساقه و برگ های آن سبز و شاداب باشد.

آماده سازی محل کاشت نهال میوه

پس از اینکه نهال مناسب را انتخاب کردید، نوبت به آماده سازی محل کاشت نهال می رسد. این مرحله شامل مراحل زیر است:

  • حفر گودال

گودالی به عمق دو برابر و قطر سه برابر ریشه‌ نهال حفر کنید. فاصله چاله ها متاثر از نوع درخت است،‌ چرا که ارتفاع و حجم درختان در زمان بلوغ با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال برای انواع تجاری درخت گردو فاصله 6*6 متر، برای درختان هسته دار و میوه دار 4*4 متر، انواع هلو و شلیل 3*3 متر، انواع انگور و گل محمدی 2 متر و برای درختانی مانند صنوبر فاصله یک متری را در نظر بگیرید.

  • زهکشی

در صورتی که خاک محل کاشت از زهکشی مناسبی برخوردار نیست، در کف گودال مقداری سنگریزه یا شن بریزید.

  • افزودن مواد مغذی

مقدار مناسبی از کود پوسیده دامی یا کمپوست همراه با خاک رس به خاک اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. توصیه می شود از کود دامی کاملا پوسیده شده استفاده کنید؛ کودهای دامی به دلیل جذب بیشتر نیتروژن از خاک باعث خشک شدن نهال های تازه کاشته شده می شوند.

کاشت نهال میوه

در این مرحله باید به نکات زیر توجه کافی داشته باشید:

  • زمان کاشت

بهترین زمان کاشت نهال میوه در اواخر پاییز یا اوایل بهار می باشد. در این زمان هوا مرطوب و خنک است.

  • قرار دادن نهال در گودال

به آرامی و با احتیاط کامل ریشه های نهال را در گودال پخش کنید و مراقب باشید آسیب به آنها وارد نشود. زاویه نهال نسبت به زمین باید 90 درجه باشد، چرا که زاویه تندتر باعث خشک شدن نهال می شود.

  • تنظیم ارتفاع نهال

برای اینکه آب به راحتی در پای نهال جمع شود،‌ سطح خاک اطراف تنه‌ نهال را کمی پایین تر از سطح زمین قرار دهید. در کاشت نهال دقت کنید قسمت پیوند شده روی تنه نهال باید 5 تا 10 سانتیمتر بالاتر از سطح خاک باشد.

  • فشردن خاک

به آرامی خاک اطراف نهال را فشار دهید تا سفت شده و از ریشه نهال محافظت کند.

  • آبیاری نهال

پس از اتمام مرحله کاشت نهال، آن را به طور کامل آبیاری کنید تا حدی که خاک آن به طور کامل خیس شود.

مراقبت های لازم پس از کاشت نهال میوه

پس از کاشت نهال،‌ باید مراقبت های لازم برای رشد مطلوب آن را انجام دهید. این مراقبت ها شامل نحوه آبیاری، کوددهی، هرس و حذف علف های هرز است.

  • آبیاری نهال های جوان باید به صورت منظم انجام شود. با افزایش رشد نهال فاصله بین دفعات آبیاری افزایش می یابد. توجه داشته باشید آبیاری بیش از حد نهال باعث عدم گلدهی و در برخی مواقع باعث از بین رفتن نهال می شود.
  • در فصل بهار و پاییز از کودهای مخصوص درختان میوه استفاده کنید تا نهال تقویت شود.
    با سربرداری نهال، به شکل دهی و تقویت آن کمک می کنید. هرس کردن درخت بهتر است از سال دوم به بعد و در فصل زمستان که درخت در
  • خواب زمستانی است، انجام شود.
    حذف علف های هرز باعث تسهیل در رشد، محافظت و مراقبت ریشه های نهال می شود. می توانید این علف های هرز را با دست، چاقو یا قیچی حذف کنید.

کلام آخر
در این مقاله یک راهنمای جامع کاشت نهال میوه ارائه کردیم. اکنون می توانید پس از خرید نهال میوه از نهالستان معتبر اقدام به کاشت نهال کنید. اگر برای کاشت نهال نیز با سؤالی مواجه شدید، آٰرال نهال آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان است. می توانید با جستجو در گوگل وارد سایت ما شده و سوالات خود را مطرح کنید. در صورتی هم که تجربه کاشت نهال را دارید،‌ می توانید در قسمت نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *