وبلاگ

خرید نهال پیوندی

خرید نهال پیوندی

خرید نهال پیوندی

خرید نهال پیوندی به  انتقال یک بخش رویشی از یک گیاه به گیاه دیگر گفته میشود. شاید شما می خواهید یک نهال پیوندی تولید کرده و پرورش دهید. شاید اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید. ما در آرال نهال در خدمت شماییم تا هر اطلاعاتی  راجع به نهال پیوندی بخواهید را در اختیارتان قرار بدهیم.

خرید نهال پیوندی

خرید نهال پیوندی

دلیل پیوند زدن نهال بدست آوردن گیاهان جدید با ویژگی های مناسب تر و قوی تر می باشد. این نهال حداقل از دو بخش تشکیل شده است. که به این دو بخش پایه یا پیوندک می گوییم. پایه بخشی از نهال است که داخل خاک قرا می گیرد و پیوندک روی آن پیوند می شود. در واقع پایه بخش تحتانی و ریشه ای درخت به حساب می آید. و پیوندک شامل اندام های هوایی، شاخه سار و اندام های بارده گیاه است.

نهال پیوندی چیست

در نتیجه در درختان پیوندی می توانیم خصوصیات چند درخت مختلف را به صورت همزمان در یک نهال داشته باشیم. نهال های غیر پیوندی می توانند از رویش بذر و یا قلمه زنی بدست آمده باشند، که از همین نهال ها می توان به عنوان پایه یا پیوندک نهال های پیوندی استفاده کرد.

به طول مثال، می توان شاخه های رقم های مناسب گلابی را روی درخت به پیوند زد تا ضمن اینکه این درخت به خشکی مقاوم باشد، بتوانیم از آن ها میوه های خوبی هم بدست بیاوریم. هر گیاهی را نمی توان روی گیاه دیگر پیوند زد، برای پیوند خوردن روی هم نیاز به شباهت و قرابت ژنتیکی بالایی دارند. پس پیوند زدن انجیر روی هلو یا وجه فرنگی روی یونجه غیر ممکن است.

نحوه تشخیص نهال پیوندی

در زمان خرید نهال پیوندی این تشخیص در نهال های کوچک کار راحتی می باشد ولی برعکس در درختان بزرگ کمی سخت تر است. نهال هایی که پیوند شده اند، در محل طوقه دارای یک زخم و انحنا هستند. که نشان می دهد پیوند روی آن انجام شده است. و بررسی لیبل و شناسنامه نهال بخصوص در مورد نهال های گواهی شده، روش بهتر و مطمئن تری است.

در درختان سن بالا تشخیص ناحیه پیوند سخت است، ولی با کمی دقت در محل طوقه می توان به آن پی برد. این موضوع با هرس سالیانه درختان اندکی سخت تر هم می شود. که برای تشخیص این کار روی درختان سن بالا از یک متخصص کشاورزی کمک بگیرید.

خرید نهال پیوندی 1

بهترین نهال پیوندی چیست و چه ویژگی هایی دارد

عمل پیوند این امکان و اجازه را به ما می دهد تا از خصوصیات خوب یک درخت با ریشه های مناسب و درخت دیگر با باردهی مناسب به طور همزمان استفاده کنیم. در عمل پیوند زنی، پایه ها باید این ویژگی ها را داشته باشند:

  • مقاوم به آفات و بیماری
  • جذب بالای مواد
  • دارای ریشه های قوی و عمیق
  • خواص نظیر پا کوتاه کنندگی

و ویژگی های بهترین نوع پیوندک برای نهال های پیوندی:

  • دارای گلدهی و باردهی مناسب
  • سرسخت در برابر سرمای دررس بهاره
  • مقاوم به آفات و بیماری
  • تولید کننده میوه های درشت و بازار پسند

نگه داری از نهال پیوندی

در خرید نهال پیوندی،این نهال ها اهلی و تربیت شده هستند. بنابراین نسبت به درختان وحشی نیاز به مراقبت و رسیدگی بیشتری دارند. این درختان باید طبق یک برنامه غذایی تغذیه شده، و برنامه مشخصی برا ی آبیاری و سمپاشی در نظر گرفته شود. از مراقبت های مهم این درختان هرس و چالکود سالیانه می باشد. بخصوص در سال های اولیه رشد هرس و تربیت صحیح این درختان باعث می شود تا عالی ترین عملکرد را از خود طی سالیان آینده به جای بگذارد.

مشکلات در خرید نهال پیوندی

ممکن است بخش پایه و پیوندک نهال های پیوندی با یک دیگر مطابقت نداشته باشند. برای جلوگیری از این مشکل پیش از خرید نهال پیوندی و پیوندک با کارشناسان آرال نهال در ارتباط باشید.

دلایل محبوب بودن خرید نهال پیوندی

عمل پیوند به ما این امکان را می دهد تا درختانی با ریشه های قوی و مقاوم به شرایط سخت باشند. و شاخ و برگی هستند که میوه های زیاد و با کیفیت تولید می کنند. پی یک درخت پیوندی چندین ویژگی از دو گیاه مختلف را دارا می باشد. درختان غیر پیوندی ممکن است، دارای میوه های کمتر و ریشه های قوی و یا میوه های زیاد و ریشه های ضعیف باشند. با اختراع این کار پیوند زنی انسان ها توانسته اند، از گیاهان جنگلی و وحشی به عنوان پایه درختان استفاده کنند، و درختانی قوی تری را با میزان میوه دهی بالا تولید بکنند.

خرید نهال پیوندی 2

مزایا و ویژگی های خرید نهال پیوندی

  1. زودبازده تر هستند.
  2. نیاز به آبی کمتراست.
  3. عمر اقتصادی بالاتری دارند.
  4. مقاوم به خشکی و شوری می باشد.
  5. باردهی و کیفیت تولید بار بالاتری دارند.
  6. امکان کاشت در فواصل کمتر و تولید شاخ و برگ کمتر.
  7. جهت احداث باغ اقتصادی توجیه پذیر هستند.
  8. درای مقاومت بالاتر به آفات و بیماری ها هستند.
  9. نسبت به شرایط سخت محیطی مقاومت بالاتر نشان می دهند.
  10. دارای تفرق ژنتیکی نیستند، بنابراین در یک باغ همرمان و یکدست میوه می دهند.

خرید انواع نهال پیوندی

درختان پیوندی برا اساس نوع پایه به دو دسته پایه بذر و پایه رویشی تقسیم می شوند. در درختان پیوندی پایه بذری، پایه حاصل از رویش و جوانه زنی یک بذر است. و در نهال های پیوندی پایه رویشی، این پایه به روش های رویشی مانند قلمه، کشت بافت و … ایجاد شده است. برخی از معروف ترین نهال های پیوندی:

نهل گردو ژنوتیپ

نهال بادام پیوندی

نهال پیوند انگور

و…

 

نهال بذری چیست

نهال بذری نهال است که از کاشت بذر درخت میوه بدست می آید. که داری مزایای مختلفی نسبت به نهال پیوندی می باشند. یکی از این مزایا ارزان بودن آن هاست. دلیل آن است که بای کاشت نهال بذری نیازی به تخصص و دانش و تجهیزات خاصی نمی باشد. و می توان آن ها را در مقیاس وسیع تولید کرد. و تحمل بیشتری در برابر شرایط نامساعد محیطی دارند.

خرید نهال پیوندی 3

نهال بذری به دلیل اینکه از بذر درخت مادری خود به دست می آیند، همان صفات ژنتیکی را دارا می باشند. و در برابر سرما، خوشکسالی و آفات و بیماری مقاومت بیستری نسبت به نهال پیوندی دارند. با این اوصاف می توانید تشخیص دهید که خرید نهال بذری یا خرید نهال پیوندی.

اگر به دنبال نهالی با قیمت مناسب و تحمل بیشتر در برابر شرایط نامساعد محیطی هستید، نهال بذری می تواند گزینه خوبی باشد. ولی اگر به دنبال نهالی با باردهی بیشتر و ثبات در باردهی هستید، نهال پیوندی گزینه بهتری خواهد بود. این تصمیم به شرایط و نیازهای باغدار بستگی دارد.

روش تکثیر خرید نهال پیوندی

اگر درخت پیوندی را برای کاشت انتخاب کنیم، باید به یکسری نکات دقت کنیم. که این نکات شامل:

هنگام کاشت باید بین سطح  پیوند شده و خاک فاصله ای حدود 5 تا 10 سانتی متر رعایت شود. تا در آینده با مشاهده پا جوش ها اطمینان حاصل کنید. که مربوط به پایه نهال است یا نه، که بتوانید به راحتی آن را حذف کنید.

محل پیوند باید بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد. اگر زیر خاک قرار بگیرد، در سال های بعد که شاخه و جوانه های جانبی تولید می شوند، مشخص نیست این شاخه ها متعلق به پایه بوده یا پیوند. به همین دلیل به عنوان باغدار باید شاخه های روییده از پایه را قطع نمایید. چون این شاخه ها ویژگی های خوب پیوند را نداشته و موجب هدر رفت انرژی می شوند.

تماس خاک با محل پیوند نهال ممکن است منجربه فعالیت عوامل بیماری زا قارچی، باکتری یابی شده و پیوند بشکند. در مورد بوته گل رز این موضوع مشهود است. چون رزها به خصوص رز وحشی پیوند می شوند، و اگر این پایه اجازه رشد یابد، گل های رز سفید رنگی با تیغ های زیاد تولید می کند. و رز اصلی را کاملا کنار زده و پیوند می شکند.

نهال میوه پیوندی

کشاورزان پیشنهاد می کنند، بیشتر از یک و نیم متر عمق خاک باغچه را برداشته، چون درخت میوه تا چند متری عمق زمین ریشه دارد. و با خاکی که مخلوطی از خاک زراعی و کود حیوانی و ماسه باشد جایگزین نمایید. البته هر اندازه خاک دارای باقی مانده موجودات زنده از جمله گیاهان و جانوران مثل مو، پوست، پودر استخوان و … باشد درخت در آینده به علت وجود مواد آلی بیشتر، بهتر می شود.

نهال پیوندی در نهالستان

نهالستان ها امروزه برای رقابت و همچنین تولید انواع نهال های پیوندی و فروش آن سعی در تولید انواع نهال پیوندی و نوع جدیدی از نهال را دارند. کارشناسان در نهالستان ها سعی دارند، با پیوند زدن انواع درخت ها و نهال ها، نهال های موجود را اصلاح و به تولید نهال جدیدی که مرغوب تر و با کیفیت تر است، دست یابند.

رایج ترین نهال های پیوندی را در گروه گردوها، بادام ها، انگور و… می توان مشاهده کرد. هنگام رفتن به نهالستان ها شاید با انواع مختلفی از نهال گردو مواجه شوید، که تمام آن ها نهال گردو می باشند، و فقط با عمل پیوند و ایجاد تغییرات و اصلاحاتی روی آن ها، نهال های گردوی متنوعی را تولید کرده اند. پس هنگام خرید نهال پیوندی دچار تردید نشوید.

بهترین زمام پیوند زدن درختان میوه

درخت را باید زمانی پیوند کرد که در حالت استراحت نباشد، و در دوره فعال حیات خود باشد. اما این نظریه هم عملا محدودیت دارد. شیره نباتی درخت در زمان فعالیت مانع از اتصال بی واسطه پایه و پیوندک می شود. و اصطلاحا آن را خفه می کند. و از طرف دیگر حرارت زیاد باعث تبخیر پیوندک می شود. قبل از آنکه سلول های جدید بوجود بیاییند پیوند بگیرید. و شیره در آن جریان پیدا کند، حرارت پیوندک را خشک می کند.

خرید نهال پیوندی 4

بهترین زمان برای پیوند، اواخر زمستان، اوایل بهار و پاییز می باشد. البته نوع گیاه نیز در انتخاب زمان مناسب موثر است. اما اکثر گیاهان را می توان در این زمان ها پیوند زد.

چند نکته برای نتیجه گرفتن از پیوند میوه

  1. پایه و منتخب باید از یک خانواده و با هم سازگاری داشته باشند.
  2. هیچ فاصله ای میان پایه و پیوند وجود نداشته یاشد و به خوبی روی هم منطیق شوند.
  3. فصل پیوند را به درستی انتخاب کرده باشید.
  4. سطح بریده شده را از خشکی حفظ کنید.
  5. بعد از پیوند مراقبت خوبی را از گیاه به عمل آورید.
  6. چه زمانی بدانیم که پیوند درخت میوه نگرفته است

ممکن است پیوندی که زده اید به درستی صورت نگرفته است. و اصطلاحا پیوند نگرفته. آنوقت درخت شروع به واکنش می کند، و نشانه هایی از نگرفتن پیوند نمایان می شود. که این نشانه ها شامل:

  • خشک و جدا شدن پیوند و پایه از یک دیگر
  • زرد شدن برگ ها
  • تفاوت در میزان رشد پایه و پیوند
  • رشد غیر عادی
  • خشک شدن نهال
  • جوش نخوردن پیوند و پایه با یکدیگر.

کلام آخر

توجه کنید که اگرچه عمل پیوند زدن به نظر آسان می رسد. اما یک اشتباه خیلی کوچک می تواند. موجب خشک شدن درخت و یا نهال شود. پس قبل از اقدام به این کار تمام جوانب کار را مدنظر قرار دهید و شرایط لازمه را محیا کنید. ما در آرال نهال همراه شما هستیم تا بهترین ها را تجربه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *