وبلاگ

تاثیر گردو بر قند خون

یکی از استرس هایی که معمولا افراد دیابتی دارند این است که آیا یک مواد غذایی یا خوراکی که استفاده می کنند آیا قند دارد و چقدر می تواند در افزایش و کاهش دیابت مؤثر باشد؟ در این مطلب از مجموعه مقالات نهالستان آرال نهال قصد داریم در مورد تاثیر گردو بر قند خون در افراد دیابتی صحبت کنیم. پس اگر شما هم دچار بیماری دیابتی هستید و یا در نزدیکان خود افراد مبتلا به دیابت دارید،‌ خواندن این مقاله را برای شما پیشنهاد می کنیم.

آیا گردو قند دارد؟

گردو یکی از خوراکی های خوشمزه و بی نظیری است که نقش عمده ای در سلامتی بدن دارد و یکی از خشکبارهای بسیار مفید برای افراد دیابتی است. دیابت بیماری است که با افزایش قند خون از 120 میلی گرم بوجود می آید. پس تغذیه در ایجاد دیابت تاثیر بسزایی دارد. سالانه افراد زیادی به بیماری دیابت یا همان قند خون مبتلا می شوند؛ برخی با رعایت یک سری اصول و تغذیه مناسب بیماری خود را کنترل می کنند و برخی متاسفانه با عدم رعایت برنامه غذایی مناسب جان خود را به خطر می اندازند و دچار مرگ می شوند.
طبق تحقیقات انجام شده افرادی که در برنامه غذایی خود به صورت منظم از گردو استفاده می کنند،‌ کمتر دچار بیماری دیابت می شوند. گردو سرشار از ویتامین و پروتيئین است و دارای چربی اشباع نشده و بسیار مفید است. به همین دلیل گردو باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می شود.

تاثیر گردو بر قند خون چیست؟

از عمده تاثیرات گردو بر قند خون می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

چربی های سالم

چربی های سالم مانند اسید چرب امگا 6 و اسید چرب امگا 3 نقش بسیار مهمی در کنترل قند خون دارند. این اسیدها در گردو یافت می شوند و می توانند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کنند و باعث کاهش سطح قند خون شوند.

فیبر غذایی

فیبر غذایی نوعی کربوهیدرات پیچیده است که هضم کنندگی آهسته تری دارد و باعث افزایش قند خون می شود. همچنین فیبر غذایی باعث افزایش حس سیری و کاهش سریع قند خون پس از وعده غذایی می شود.

گلیسمیک پایین

به سرعت رها شدن قند یک غذا در خون شاخص گلیسمیک گفته می شود. از این شاخص برای اندازه گیری مقدار قند خون غذاهای خاص استفاده می شود. هر چقدر شاخص گلیسمی یک غذای خاص کمتر باشد،‌ میزان سرعت آزاد شدن قند آن در خون پایین تر خواهد بود. میزان گلیسمیک در گردو در سطح پایین است و به این معنی است که مصرف آن باعث کاهش قند خون می گردد.

آنتی اکسیدان

گردو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی‌فنول‌ها و توکوفرول‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش التهاب و اکسیداسیون سلولی بسیار مفید هستند و در کنترل قند خون نقش بسزایی دارند.

چه زمانی تاثیر گردو بر قند خون مفید است؟

تاثیر گذاری گردو بر قند خون بستگی به عوامل زیادی دارد از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاده کرد:

استمرار در مصرف گردو

زمانی گردو بر کاهش قند خون مؤثر است که به صورت مداوم استفاده شود. پس سعی کنید از گردو به صورت طولانی مدت در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

مقدار مصرف گردو

توصیه می کنیم از گردو به صورت معقول و متعادل استفاده کنید. مصرف بیش از اندازه گردو می تواند به دلیل افزایش کالری و چربی اثر معکوس داشته باشد.

زمان مصرف گردو

گردو را همراه با صبحانه یا به عنوان میان وعده استفاده کنید تا اثرات تنظیم قند خون در طول روز بهبود یابد.

استفاده در برنامه غذایی کلی

مصرف گردو را در کل رژیم غذایی خود و در کنار میوه ها، سبزیجات و مواد پروتئينی قرار دهید.

ترکیب گردو با سایر مواد غذایی

از گردو همراه با دیگر مواد غذایی استفاده کنید تا تاثیرات آن بر کاهش قند خون افزایش یابد. به عنوان مثال می توانید از گردو همراه با میوه های فیبردار مانند سیب یا توت استفاده کنید.

ویژگی های فردی

توجه داشته باشید که واکنش همه افراد به گردو یکسان نیست و تاثیرات آن بر روی هر فرد می تواند مفید باشد. برخی افراد نسبت به گردو حساسیت دارند. پس توصیه می کنیم قبل از قرار دادن گردو در برنامه غذایی خود حتما از متخصص تغذیه مشورت بگیرید.

کلام آخر

به طور کلی می توان گفت گردو برای کنترل قند خون بسیار مؤثر است. اما توجه داشته باشید که تاثیر گردو بر قند خون به گونه ای است که میزان زیاد قند خون را در صورت استفاده مداوم می تواند کاهش دهد. مصرف بیش از حد گردو می تواند مشکلاتی مانند افزایش میزان چربی خون و افزایش وزن را در پی داشته باشد. پس در مصرف آن زیاده روی نکنید و حد اعتدال را رعایت کنید.
در صورت تمایل می توانید به صفحه خرید نهال گردو مراجعه کنید و بیشتر با این ماده غذایی آشنا شوید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نهال گردو با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *