وبلاگ

شرایط احداث باغ گیلاس

احداث باغ گیلاس یکی از فعالیت های کشاورزی جذاب و پردرآمدی است که بازگشت سرمایه نسبتا سریع و قابل توجهی دارد. نهال گیلاس بسته به نوع و ژنوتیپ، 6 تا 15 متر رشد می کند و عمر اقتصادی 20 تا 45 سال دارد.

اقلیم و آب و هوای مناسب برای احداث باغ گیلاس

مناسب ترین مناطق برای احداث باغ گیلاس، مناطقی با ارتفاع 1500 تا 2000 متر از سطح دریا هستند. نهال گیلاس بومی نواحی بین دریای خزر تا دریای سیاه یعنی 35 تا 55 درجه عرض جغرافیایی است و در نتیجه در تمام مناطق ایران، قابلیت کاشت دارد. اما بهتر است باغ تان را در زمین های مسطح و هموار یا دارای شیب کمتر از 15 درجه احدث نمایید. علاوه بر این، نهال گیلاس در زمین های بسیار خشک و بسیار مرطوب رشد مطلوبی ندارد.

دمای منطقه مورد نظر برای احداث باغ گیلاس، می بایست حداقل منفی 7 درجه سانتی گراد در زمستان و حداکثر 20 درجه سانتی گراد در تابستان باشد. نهال گیلاس برای به شکوفه نشستن به 850 تا 1900 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتیگراد سرمای زمستانی، نیاز دارد. در واقع، این نهال در مناطقی که تابستان های خنک و خشک و بدون بارندگی دارند، رشد مطلوب و بهینه ای دارد. همچنین، نهال گیلاس جزو گیاهان آفتاب دوست است و برای داشتن رشدی عالی و بالاترین کیفیت محصول، به 5 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

شرایط خاک مناسب برای احداث باغ گیلاس

هنگام احداث باغ گیلاس به این نکته توجه داشته باشید که نهال گیلاس از جمله گیاهانی است که ریشه های سطحی دارد. یعنی عمق کاشت 1 تا 1.5 متر برای رشد آن کافی است. عدم زهکشی مناسب خاک می تواند منجر به مرگ گیاه تان شود. در نتیجه خاک های سبک مانند خاک های لومی رسی یا لومی شنی (ترجیحا این نوع خاک را انتخاب کنید) برای آن بهترین گزینه است. PH خاک مورد نظر باید در محدوده 5.5 تا 8.7 باشد.

انتخاب و خرید نهال گیلاس

هنگام خرید نهال گیلاس به این نکات توجه نمایید:

  • نهال گیلاس اغلب برای باردهی به گونه ی گرده افشان نیاز دارند. پس هنگام خرید نهال گیلاس، چندین اصله گونه گرده افشان نیز انتخاب کنید.
  • با توجه به تحمل خشکی، شرایط خاک و اقلیم و آب و هوای منطقه مورد نظرتان گونه مناسب را خریداری نمایید.
  • هنگام خرید نهال، میزان باردهی، کیفیت محصول، میزان بازارپسند بودن محصول را نیز در نظر داشته باشید.

کاشت نهال گیلاس

پیش از اقدام به احداث باغ گیلاس، بهتر است زمین را آماده نمایید. علف های هرز و ریشه های پوسیده را از بین ببرید و میزان مواد معدنی موجود در خاک را بررسی کرده و از کودهای شیمیایی و آلی برای تقویت خاک استفاده نمایید. بهترین الگوی کاشت برای کاشت نهال های گیلاس، الگوی مربعی 4*4 متر است. این فاصله اجازه می دهد تا نهال ها از نور خورشید به مقدار کافی بهره ببرند.

آبیاری نهال گیلاس

بهتر است پیش از احداث باغ گیلاس، بر اساس اقلیم منطقه مورد نظرتان، سیستم آبیاری را طراحی نمایید. در واقع، توجه به میزان آبیاری مورد نیاز باغ تان، می تواند تضمین کننده سودآوری و محصول با کیفیت آن باشد. به طور کلی، هفته ای دو تا سه بار آبیاری می تواند نیاز آبی نهال گیلاس را برطرف نماید. بهترین روش آبیاری نهال های تان این است که اجازه دهید در اطراف ریشه درخت، آب به مدت 20 دقیقه جریان داشته باشد. در این صورت می توانید مطمئن باشید که آب کافی به گیاه تان رسیده است.

اگر میزان بارش در منطقه مورد نظر شما برای احداث باغ گیلاس، 2.5 سانتی متر به ازای هر ده روز باشد، دیگر نگران آبیاری باغ تان نباشید. این میزان بارندگی نیاز آبی باغ تان را برطرف می نماید. البته در فصول خشک سال، باغتان را باید هر ده روز یکبار یا دو هفته یکبار آبیاری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *