وبلاگ

هدف از پیوند زدن درختان میوه

هدف از پیوند زدن درختان میوه

هدف از پیوند زدن درختان میوه، اتصال بین دو درخت متفاوت می باشد. و این موضوع زمانی اتفاق می افتد که، این دو گونه متفاوت بعد از مدتی با یکدیگر یکی شده و جوش بخورند.

در این صورت است که از دو ترکیب متفاوت، یک گونه گیاهی به وجود می آید. که این یکی از تکنیک های باغبانی می باشد. در فرایند جوانه زدن، جوانه ای از یک گیاه گرفته و روی گیاه دیگری رشد می کند. در ادامه به اطلاعات بیشتری در این مورد می پردازیم. برای خرید نهال پیوندی می توانید به نهالستان آرال نهال سری زده و نهال مدنظرتان را خریداری کنید.

 

پیوند زدن چیست

از گذشته تا کنون پیوند زدن وجود داشته که با هدف های خاصی این کار صورت می گرفته است. برای پیوندهای جوانه، زمانی بین اوخر خرداد تا اواخر تابستان مناسب است. پیوندهای چوبی بیشتر از اواخر زمستان تا زمان رشد گیاه انجام می پذیرد. و اصلی ترین هدف از پیوند، ایجاد تغییرات مثبت در محصول دهی درختان و بهبود کیفیت آن ها می باشد. این کار، نحوه گرده افشانی در باغ، محصول دهی درخت و شکل رویش آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

مزایای پیوند زدن درختان میوه

  • پیوند به ما این امکان را می دهد، تا نسخه های ژنتیکی دقیقی از گیاهانی با ویژگی های فردی برتر ایجاد کنیم.
  • درخت پیوند شده تا سالیان سال به همان کیفیت میوه می دهد.
  • درختی که از دانه رشد می کند، ممکن است میوه ای با طعم خوبی را نداشته باشد. به همین منظور پیوند برای بهبود طعم و اندازه میوه انجام می شود.
  • درختان پیوندی سریع میوه می دهند. درختی که از بذر رشد می کند، ممکن است 8 تا 10 سال طول بکشد تا میوه بدهد. اما درخت پیوند شده تنها 2 تا 4 سال طول می کشد تا به بار بنشیند.
  • نهالی که ریشه های آن آماده ی ابتلا به بیماری خاکی است، به پایه ای که در برابر آن بیماری مقاوم است پیوند داده می شود، تا با موفقیت رشد کند.
  • درختان میوه پیوندی را می توان فروخت و از این راه کسب درآمد کرد. با جستجو در گوگل می توانید فیلم پیوند زدن درختان را پیدا کرده و مشاهده کنید.

هدف از پیوند زدن درختان میوه چیست؟

افزایش باروری

بهبود کیفیت و مقدار محصول

جوان سازی درختان

ازدیاد درختان

قوی شدن گیاه

سازگاری با بستر

ترمیم خسارت به تنه

کاهش پاجوش دهی

کنترل رشد رویشی یا کوتاه کردن درختان

چه زمانی برای پیوند زدن درختان میوه مناسب است؟

زمان مناسب به نوع گیاهی که می خواهید پیوند بزنید، بستگی دارد. اما در کل اواخر زمستان و اوایل بهار اکار صورت می گیرد. در فصل بهار باید پس از بیدار شدن پایه و قبل از زیاد شدن شیره نباتی یا اینکه سرمای اوایل بهار مانع فعالیت سلول های قسمت هوایی شود، بهتر است انجام شود. البته در اوایل پاییز و اواخر تابستان هم می توانید پیوند را انجام دهید. در کل در فصل تابستان برای پیوند زنی توصیه می شود.

 

انواع پیوند زدن درختان میوه

این کار انواع مختلفی دارد. که این عمل به 2 روش کلی، پیوند جوانه و پیوند شاخه انجام می شود.

پیوند لوله ای

در این روش برش به شکل لوله ای از پوست درخت جدا شده، داری یک جوانه می باشد. پیوند از قسمت بالا روی پایه قرار می گیرد. پیوندک و پایه تا زمانی روی هم لغزانده می شوند، که لایه های زایشی آن ها روی یکدیگر قرار بگیرند. و پیوندک و پایه دارای قطر یکسان هستند.

پیوند سپری

در این روش پیوند از یک جوانه استفاده می شود. این جوانه به شکل دلخواه و در جهت طول ساقه، در قسمت زیر پوست جای می گیرد.

پیوند قاشی

این روش زمانی انجام می شود که، پیوندک و پایه هر دو در حالت استراحت باشند. و درخت پوستی نداشته باشد. پیوند از شاخه ای با قطر یک تا دو و نیم سانتی متر انتخاب می شود. برشی با زاویه 45 درجه ایجاد می شود. بعد در دو و نیم سانتی متری فوقانی جوانه، یک برش به شکل کج و به سمت درون ساقه هدایت می شود.

پیوند پلی

برای این روش شاخه هایی با قطر تقریبی یک تا دو سانتی متر مورد استفاده قرار می گیرد. شاخه باید در زمان استراحت تهیه شده و در محلی سرد نگهداری شوند.

پیوند تاجی

در نوع روش پیوند، پیوندک در قسمت زیر پوست پایه جای می گیرد. این پیوند به گونه ای است که در کمترین زمان ممکن نتیجه خواهد داد. که در تمام شاخه ها با قطرهای ضخیم یا نازک قابل انجام است.

پیوند نیمانیم

این پیوند در کل، به سه حالت ساده، زبانه دار و پاشنه دار وجود دارد. اغلب برای شاخه های باریک و نازک با قطر 1.5 تا 2.5 سانتی متر کاربرد دارد. و باید پیوند و پایه، با قطری برابر انتخاب شوند.

پیوند رو لپه

از این روش که برش از پایه صورت می گیرد و یک بریدگی با عمق دو تا سه سانتی متر در آن ایجاد می شود. برای پیوندک نیز از سر شاخه گردو استفاده می شود.

برتری نهال پیوندی نسبت به سایر نهال ها

  1. مقاومت بالا به بیماری ها و آفت
  2. نیاز آبی کمتر
  3. مقاومت به خشکی و شوری
  4. عمر اقتصادی بالاتر و ثمره دهی زودتر
  5. میزان تولید میوه بیشتر و با کیفیت تر
  6. امکان کاشت در فواصل کمتر و تولید شاخ و برگ کمتر

 

کلام آخر

این را هم بگویم که درختان پیوندی علارغم اینکه شاید قیمت بالاتری داشته باشند، اما در دراز مدت سود زیادی را نسبت به درختان غیر پیوندی نصیب باغدار می کنند. باید همیشه توجه داشت که هر درخت مناسب هر اقلیم و مکانی نبوده، و باید درختان میوه برای کاشت در مناطق فارغ از نوع آن به صورت هوشمندانه و عملی کاشت شوند.

جالب است بدانید که امکان پیوند نهال گردو به گردو، نهال پسته به پسته، و نهال انجیر به انجیر تنها به یکدیگر امکان پذیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیوند زدن درختان میوه می توانید با کارشناسان ما در آرال نهال در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *